Saturday 28 September 2013

Japan Tour Part 1: Arrival

Dah lama tak blogging, berkarat dah skill menulis aku ni. Ingat nk share experience gi Japan aritu, kot2 sikit sebanyak dpt guide sesiapa yg nak ke sana.

Flight kami dijadualkan akan berlepas kul 3.00 ptg. Sibbaik dah buat web check-in, so kami smp 1 jam sblm berlepas pun xpe. Dgn berbekalkan ape yg aku baca kat blog skampung dan hasil mengkaji di google berhari-hari, aku agak yakin utk menjejakkan kaki ke negara matahari terbit ni.

Aritu kerajaan Jepun batalkan keperluan visa utk org Malaysia ke sana. Cuak gak kot2 x lepas masa kat imigresen tu. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Dedulu klu nk dptkan visa ni, aku baca kena ada at least 10k dlm akaun bank. Kita x perlukan visa utk ke Japan klu kita ade biometric passport with an embedded microchip. Klu tgk kat depan passport, ade pic cam camera tu kiranya dh betul la tu.

Naik je flight, teruja tul aku tgk ramainya nihon-jin dlm flight tu. Ade sorg uncle nihon-jin blkg aku ni la. Sepanjang 7 jam perjalanan ke sana, dia bercakap je x berenti. Hangin gak dgn dia.

Perjalanan 7 jam tu tak terasa sgt sbb maybe dulu masa gi Gold Coast lagi lama 8 jam. Blh pipih jap punggung. Nasib baik amik in-flight entertainment dan comfort kit, so bujang kecik aku ni leka la main tab sepanjang perjalanan. Comfort kit tu ade blanket dan penutup mata. Makanan pun kami book siap2. Wife aku mkn Nasik Lemak Pak Nasser (siapakah gerangan Pak Nasser ni kan?) and aku dpt lasagna. Pelik gak mkn lasagna dlm flight.

Kami sampai kat Kansai International Airport dalam lebih kurang pukul 10.30 malam. Klu kira2 masa mcm tak sempat nak kejar shuttle bus terakhir yg hotel kami sediakan. So aku rasa maybe naik JR je la ke hotel tu. Aku tanya la uncle yg bercakap non-stop di blkg aku td. Dia kata JR last pukul 11. Aduh. Dahtu aku nak naik ape lak ni. Dlm melayan uncle tu, ada sorg student dr Indon dpn uncle tu ckp JR last kul 12. So smpt la.

Turun dr flight, merasa gak la naik train dr platform yg kami mendarat tadi ke terminal utama. Best tul. Cuba kat LCCT, konfem berjalan jauh br dpt masuk terminal. Haha. Satu yg aku suka, ada satu beg yg aku bwk tu penuh dgn makanan. Tak kena soal or declare pun ape yg aku bwk tu.

Tgk jam dah kul 11 lebih so memang la kena naik JR ke hotel. Hotel yg aku nk duduk ni nama dia Best Western Hotel Kansai Airport. Aku book gunakan booking.com. Yang bagusnya klu guna booking.com ni, book je dulu. Time nk check-in baru byr. Hotel ni ade sediakan shuttle bus dr airport ke hotel FOC. Tapi bus yg last pukul 11.00 mlm.

So kami naik tingkat atas, kuar dr terminal tu jln terus nnt akan jumpa 2 stesyen train. Kanan klu nak naik Nankai nye train (Tak berpeluang nak naik). Ke kiri utk JR. Hotel ni kena turun kat stesyen Hineno. Klu ikut map, dia 2 stesyen je dr airport ni.

Masuk je kat stesyen JR tu, serius aku blur camne nak beli tiket dia. Mesin tu dah la tulis nihongo je. So aku tny la sorg mamat ni camne nak beli tiket guna mesin. Mesin tu tak mcm mesin tiket LRT kat Malaysia. Klu kat Malaysia, kita pilih tempat mana nk pegi then mesin akan bagitau brp harga tiket. Kat sana, ade mcm board tu listkan kawasan mana yg kita nak pegi dgn harga tiket dia sekali. So klu kat board tu tulis tiket rege 440 yen, kat mesin dia tu kita masukkan duit, pilih tiket sorg/2 org/dewasa/kanak2 then tekan button ikut rege tiket td. Means tiket tu blh gi mana2 je tmpt yg rege sama dgn yg kita beli tu.

Wat2 pandai je tu huhu

Dh beli tiket tu kami naik escalator turun ke bwh. Ade satu board yg tunjuk keseluruhan laluan JR kat Osaka. Ok pening haha


Kat tepi map ni ade couple ni. Aku tny la dia, nak naik train yg mana. Rupanya dorg ni bukan nihon-jin, tp pompuan tu dgn confident ckp sbb dia blh baca tulisan cina, so tulisan jepun pun dia blh la baca sikit2.

Then train ni pun sampai. Kat depan and tepi tulis Tennoji. Ok betui ka train ni. Pompuan cina tadi dgn konfiden ckp bukan train ni. So kami pun melepak lagi kat luar.


Tiba-tiba dtg sorg mamat jepun ni tegur kami. Where are you going? kata dia. Aku ckp nk pegi Hineno station. Dia kata "ok this train. This is the last train." So kami pun masuk la. Aku ingt dia staf JR ke ape. Rupanya dia passenger gak tp sanggup turun tu and inform kami suruh naik train tu. Bagus tul.

Mareshia-jin yg beria amik gambar dlm JR huhu. Mamat belah kiri baju putih tu la yg tegur kami

Stesyen sblm Hineno tu nama dia Rinku-Town. Mamat jepun tu asyik pandang je kami then buat sign yg next station br turun. Huhu. Bila smp Hineno, dia siap remind lg turun sini, turun sini. Dan pandang kami mcm nk make sure kami betul2 turun situ. Baiknye.

Turun je dr stesyen Hineno. Blur lg mana nak pegi memalam ni. Then pandang je dpn nampak dah signboard hotel tu. Dekat gile.

Time check-in, aku mmg konfiden dah yg aku dh aktifkan function ATM-Plus kat debit card maybank aku. ATM-Plus ni kita aktifkan klu kita nak gunakan debit card maybank kita kat oversea. Tapi tak blh gak nk cas kad debit aku tu. Terpaksa gak guna cash. Huhu.

Masuk je bilik, sadis gak la tgk bilik yg sgt 'luas' haha. Tapi paham2 je la kan, cost of living kat sini camne. So tahan je la. Hehe. So mlm tu kami plan2 ape nk buat esok.

8 comments:

  1. Penceritaan ok..tp kena bnyk masuk gmbar bro baru le terbaaaek..so far i bg 3★ k..huhu
    ps..mana sambungan nye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq bro. Br perasan yg masa smp tu x bnyk amik gambar. Maybe gelabah2 lg haha. Sambungan nnt hari ni ye

      Delete
  2. seronok plak baca..teringat trip aku ke tokyo-osaka awal tahun arituh...tp time aku pegi sejuk gilerr...2-7 darjah celsius...nk nangis rasa..hahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo.. aku x pi tokyo sbb nak naik shinkansen mahai.. pastu klu naik bas mcm x brp konfiden

      Delete
  3. bagus2. huzz punya trip 2 tahun lepas, tak tulis pun lagi..hahhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni tgh rajin lak nak update hehe

      Delete
    2. seronoknyer baca perjalanan korang ke jepun.....terasa diri berada kt sana jer....

      Delete